The Followers (TQ)

Tuesday, November 29, 2011

Day 1

Hari ini bermulanya clinical posting (observation).
Aku dapat posting kat Rumah Warga Emas Darul Hannan.
Don't want to talk anything about the surrounding.
Just want to share about my feeling that i feel
when i see those "warga emas".

Masa mula2 sampai kat situ aku belum melihat satu pun warga emas.
So boleh gelak2 lagi la.
Boleh melawak2 lagi.
Pukul 9 pagi, warga emas ada sesi senaman.
Kami pun bergerak ke dewan terbuka tempat tu.

Di sini bermulanya kisah ku~~

Dengan berlatar belakangkan musik yg meruntun jiwa.
-Ayat2 suci Al-Quran
-Zikir2
-Lagu daripada Maher Zain 
(Ya Allah! Sayunya hati!!!!)

Dalam perjalanan kami ke dewan terbuka tu,
(mcm jauh sangat la pulak tempat tu kan)
kami dah nampak beberapa orang warga emas.
Ada yg duduk di atas kerusi roda.
Ada yg duduk di atas kerusi biasa.
Ada yg baru di tolak dgn menggunakan kerusi roda
masuk ke dalam dewan tu.

Kami, berdiri di satu sudut,
memerhati.

YA ALLAH!! 
Sayunya hati ku.
Sumpah sedih tgk muka mereka yg sudah tua, tak bermaya.
Muka yg kedut... Sangat sedih melihat mereka.
Terbayang dan teringat ibuku yang berada di rumah.

Terbayang betapa teganya anak2 mereka menghantar 
mereka ke tempat ini.
Kenapa seorang ibu boleh menjaga sepuluh anak
tetapi kenapa sepuluh anak tak boleh menjaga seorang ibu??!



Aku melakar lakaran ini sambil menitiskan air mata.
Ya, aku sangat sedih.
aku sgt mudah menitiskan air mata dgn perkara2 sebegini.

Aku tidak dapat menahan sebak itu.
Aku terlalu sedih dan kasihan melihat mereka.
Ya, mereka kelihatan gembira, tertawa.
Tapi kita tak tau apa sebenarnya yang mereka rasa.

Mahal sangat kah masa kamu (anak) 
sehingga tak boleh menjagaku (ibu)???!


Tiada kata2 lain yg aku dapat gambarkan perasaanku ketika ini
selain SEDIH & SABAK.

No comments:

Post a Comment

meninggalkan Pesan? Silakan... -mulutHATIberbicara-